Print & Play: Filosofisch klasgesprek
Na de activiteit kan een Socratisch gesprek met de klas dit onderwerp verder uitdiepen. Gebruik de praatkaarten om met de leerlingen een filosofisch gesprek te voeren over de vragen die opkomen wanneer ze naar de kunstwerken van René Magritte kijken. Stel de startvraag: "Staat de betekenis van iets vast, of kan deze nog veranderen?" en werk met de leerlingen door de sensorische ervaringen die in de kaarten staan, zoals geur, smaak, zien, horen en voelen.
De leerlingen kunnen de kaarten gebruiken om bij te dragen aan de discussie, door de kaarten bij de + of - kaarten te leggen, afhankelijk van hoe de kaarten hen helpen om de startvraag te beantwoorden.
Bijvoorbeeld:
-
RUIKEN (kruiden): Kun je een geur vertrouwen om je iets te herinneren?
-
PROEVEN (appel): Als iets er als een appel uitziet maar niet eetbaar is, is het dan nog steeds een appel?
-
ZIEN (spiegel): Kunnen woorden en beelden de werkelijkheid goed weerspiegelen?
-
HOREN (klankschaal): Bestaat stilte echt, of horen we altijd iets?
-
VOELEN (lucht): Kun je iets voelen dat je niet kunt zien?
Door dit gesprek aan te gaan, worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over wat ze zien, voelen en ervaren in kunst en in het dagelijks leven, en over hoe deze percepties de werkelijkheid beïnvloeden.
Hier vind je de link naar de Print & Play filosofisch klasgesprek waarin stap voor stap uitgelegd staat hoe je als leerkracht te werk gaat. Er staan ook talloze bijvragen bij de verschillende praatkaarten om het gesprek op gang te brengen. Hier vind je de praatkaarten, ideaal om af te drukken en plastificeren en in te zetten tijdens de les.